Stroje s „nulovými emisemi“ se v zemědělství dostávají stále více do popředí zájmu. Přínosem jsou hlavně tam, kde pracují ve vnitřních prostorách stájí nebo v uzavřených budovách hal a skladů. Kromě již zmíněných nulových emisí je jejich výhodou i nižší hladina hluku.
Druhá generace
Nově představený KL 25.5e je největším e-kolovým nakladačem v portfoliu společnosti Kramer a je vybaven novou 96voltovou lithium-iontovou baterií, která se rychleji dobíjí a dává schopnost provozu po dobu až 4 hodiny bez mezidobíjení. Výhodou nové baterie je schopnost práce ve vyšším rozmezí teplot a v neposlední řadě i to, že je menší. S tím pak souvisí nový design nakladače. Tak například kryt baterií je nyní zploštělý a je přes něj lepší výhled dozadu. Bez ohledu na e-technologii nabízí nakladač kompaktní rozměry a zároveň optimální hodnoty výkonu při stohování a práci se lžící. S užitečným zatížením při stohování 1 750 kg a provozní hmotností 3 800 kg si elektrický stroj v ničem nezadá se svým dieselovým protějškem.
Manipulátor KT 144e
Také v teleskopickém manipulátoru KT 144e je instalována 96 voltová lithium-iontová technologie. Se svými rozměry (výškou necelé 2 metry a šířkou přibližně 1,60 metru) stejně jako s maximální provozní hmotností 3 250 kilogramů, má velmi dobré výkonnostní parametry, které spolu s obratností a snadnou obsluhou odpovídají vlastnostem běžného dieselového teleskopického manipulátoru Kramer KT144. Celkový výkon modelu KT 144e dokonce překonává výkon dieselového modelu, protože díky elektromotoru je okamžitě k dispozici výkon pro pojezd i nakládání. Maximální rychlost e-teleskopického nakladače je 25 km/h. Pro model KT 144e je k dispozici baterie s kapacitou 18 kWh nebo 28 kWh.
Systémy nabíjení
Systém nabíjení byl u obou strojů zcela přepracován. Nejenže byla výrazně zvýšena kapacita palubní nabíječky, ale především byl kladen velký důraz na lepší přístupnost k nabíjení a schopnost nabít stroj z různých zástrček. Jednotné fungování u všech výrobků bylo stejně důležité jako integrace standardizované zástrčky typu 2, která je známá z automobilového průmyslu. V budoucnu tedy nebude záležet na tom, zda budete nabíjet v běžné domácí zásuvce, průmyslové zásuvce, wallboxu nebo na veřejném nabíjecím místě.