Traktory na metan – postřehy z praxe

Současná doba přináší velký tlak na snižování produkce oxidu uhličitého. Tradiční ropná paliva jsou označována jako nežádoucí a hledají se jiné alternativy. A to nejen u osobních automobilů, ale i u zemědělské techniky, u níž je však náhrada motorové nafty velmi problematická. Traktory s elektrickým pohonem nejsou reálné, jistou alternativou může být vodík u něj je však problém s ekologickou výrobou. Snad jediným smysluplným alternativním zdrojem energie tak zůstává biometan. A to zejména tehdy pokud je spalován v motoru, který je k tomu speciálně uzpůsoben.

Takový motor představila před několika roky společnost FTP, mimo jiné i v podobě šestiválce FPT N67 NG, který disponuje výkonem 180 k a je konstruován pouze pro spalování CNG. Proto má upravený kompresní poměr, sekvenční dávkování paliva do válců, zapalování a třícestný oxidačně-redukční katalyzátor pro odstranění škodlivin z výfukových plynů. Tento moderní motor je instalován zatím jen do modelu T 6.180 Methane Power, který je již v sériové výrobě.

Dva metanové traktory jezdí od loňského podzimu i v ČR a oba v jednom podniku jenž provozuje svoji činnost v obci Horní Cerekev a jejím okolí. Jedná se o rodinný podnik, který se (v rámci několika samostatných společností), krom zemědělské činnosti (Farma Kratochvíl) zabývá i úpravou a balením sušeného ovoce a ořechů (IBK Trade a.s.) a provozuje též hotel a restauraci.

 

CNG nejen pro traktory

Když jsem se do Horní Cerekve jel podívat domníval jsem se, že použití traktoru spalujícího metan bude dáno tím, že používá plyn z vlastní bioplynové stanice. To jsem se ale spletl. Plyn do traktorů je odebírán z veřejné sítě, v domácí plničce je kompresorem stlačován na tlak 25 MPa a ukládán do tlakových lahví. Z nich je pak plněn do nádrží traktorů a též několika osobních automobilů.

V souvislosti s nákupem zemního plynu vyvstává otázka. Má to smysl? A to zejména v současné době, kdy se cena tradičních paliv umoudřila a zemědělci stále mohou využívat zelnou naftu?

Podle slov jednoho z majitelů společnosti Ing. Davida Kratochvíla, který je fandou plynových pohonů v motorových vozidlech, to i tak význam má, neboť spalování metanu má oproti spalování nafty vyšší energetickou účinnost, cena plynu je nižší než nafty a reálná úspora dosahuje okolo 120 Kč za hodinu provozu (při nasazení traktoru v dopravě a průměrném zatížení).

 

Cenově srovnatelné

Dalším problémem traktoru na alternativní palivo se může jevit jeho pořizovací cena. Jeden by řekl, že musí být dražší, než jeho varianta s motorem na naftu. Ale není tomu tak. Technologie CNG není složitá. Obsahuje sice tlakové nádoby, které procházejí revizí a nemají neomezenou životnost, ale jinak je dávkování paliva jednodušší, než v případě vstřikování nafty systémem Common rail. A díky nižší tvorbě škodlivin ve výfukových plynech je snadná jejich eliminace klasickým třícestným katalyzátorem. Není tedy potřeba systémů DOC, EGR, FPT či SCR, které naftové motory komplikují a prodražují.

 

Omezený dojezd

Z výše uvedeného by se mohlo zdát, že plynový pohon nemá žádné nevýhody. Nic však není černobílé, takže nevýhody má. Za základní handicap lze pokládat kapacitu nádrží. Z hlediska fyziky má sice metan o něco vyšší výhřevnost než nafta, jenže jen tehdy pokud se porovná 1 kg metanu s 1 kg motorové nafty. V nádržích je však nikoliv kapalný, ale jen stlačený plyn, takže dojezd je omezen.

Zatímco klasickou nádrž na motorovou naftu koncipují výrobci objemově tak, aby vydržela prodlouženou směnu i tehdy pokud je provoz tahově náročný u modelu Methane Power se základní sadou nádrží je doba provozu omezena asi na čtyři, maximálně šest hodin a pro ty energeticky nejnáročnější práce se takový traktor vyloženě nehodí. U nich by se muselo tankovat příliš často.

Konstruktéři si jsou tohoto problému dobře vědomi a tak krom tří nádrží schovaných pod kapotáží motoru nabízí i přídavnou nádrž uloženou v předním závěsu. Pokud se použije, objem uloženého plynu se více jak zdvojnásobí a tím se minimálně dvojnásobně prodlouží i pracovní doba. Podle zkušeností z provozu je to až na 9 hodin (zjištěno při odvozu siláže z pole do jámy s dojezdovou vzdáleností 3 km).

Na Farmě Kratochvíl jezdí dva metanové traktory. Jeden s čelním nakladačem a druhý s přídavnou nádrží na plyn umístěnou v předním závěsu
smital 3
Chytré technologie v chovu prasat
Sledovat zdraví a chování celého stáda prasat je důležité. Chytrá zařízení umí monitorovat prasata na...
 BASF to build new fermentation plant for crop protection products in Ludwigshafen
Nový insekticid vznikne fermentací
Nový fermentační závod na výrobu přípravků na ochranu rostlin postaví v Ludwigshafenu německá společnost...
Výběr z příspěvků