AGXeed má nakročeno velmi dobře. Do malého start-upu investovali hned dva velcí výrobci zemědělské techniky Claas a Amazone. V České republice roboty AGXeed prodává společnost Agri-Precision a ta také organizovala představení stroje AgBot 5.115T2 u spokojeného zákazníka v Maďarsku.
AGXeed a jeho AgBoti
Společnost AGXeed byla založena teprve v roce 2018 s cílem osvobodit zemědělce od nutnosti trávit nekonečné monotónní hodiny v kabině traktoru a zároveň osvobodit půdu od stále rostoucí hmotnosti moderních traktorů.
V zimě v roce 2019 už byl na světě první funkční prototyp, který se vydal na pole získávat zkušenosti. Testování a vylepšování trvalo celé dva roky a od roku 2022 jsou stroje AGXeed v komerčním prodeji. V portfoliu jsou tři modely AgBot 2.055W3 pro sady a vinice, AgBot 2.055W4 pro setí a plečkování a AgBot 5.115T2 určený pro polní práce.
AgBot a technické parametry
Za změtí písmenek a číslic AgBot 5.115T2 se schovává autonomní polní robot, který by měl v budoucnu plně nahradit středně výkonný traktor. Už dnes se dokáže po půdním bloku pohybovat zcela samostatně a je schopen vykonávat práce, které běžně provádí konvenční traktor. Jeho konstrukce je příjemně kompaktní, ale stroj je dostatečně výkonný, aby zvládl i náročné úkoly. Postaven je na pásovém podvozku s nastavitelným rozchodem pásů od 1800 až 3200 mm a světlá výška podvozku činí 420 mm. Pásy jsou k dispozici v různých šířkách od 300 do 910 mm. Celková výška stroje je 1800 mm a celková délka se závěsem 3600 mm. Když už jsme v těch číslech doplňme ještě hmotnost, která bez příslušenství činí 7,8 tun.
AgBot 5.115T2 je poháněn diesel-elektricky, což ve spojení s pásy zajištuje vysokou účinnost, malý tlak na půdu a velmi dobré manévrovací schopnosti. Pod kapotou najdeme dieselový motor Deutz se zdvihovým objemem 4,1 l, který je kompatibilní s emisní normou stage V. Pohonná jednotka poskytuje stroji maximální výkon 156 koní a dosahuje maximálního točivého momentu 610 Nm. Elektrické pojezdové ústrojí pohání stroj v rozmezí pojezdové rychlosti 0-13,5 km/h.
Volitelnou výbavou je elektricky poháněný vývodový hřídel s regulací otáček nezávisle na otáčkách motoru. Robot je také vybaven předním i zadním tříbodovým závěsem, takže je možné ho agregovat s běžnou závěsnou technikou. Nářadí je pak možné pohánět pomocí vývodového hřídele, hydraulických okruhů i elektricky pomocí vysokonapěťové přípojky 700 V.
AgBot 5.115T2 je na přání vybaven hydraulickým load-sensingovým systémem, kterým protéká 85 l/min, a k dispozici má až čtyři dvojčinné proporcionální ventily. Kapacita zadního závěsu činí 8 tun zatímco vepředu robot uzvedne maximálně 3 tuny.
Navigace
Navigace stroje po pozemku je zajištěna pomocí zdvojeného integrovaného autopilotního systému využívajícího signál RTK. To umožňuje stroji svou práci provádět maximálně precizně, a dokonce při vyšších pojezdových rychlostech. O bezpečnost se stará balíček bezpečnostních prvků a kamerový dohled. Stroj je možné provozovat i v manuálním režimu, kdy řízení je řešeno pomocí dálkového ovládání.
Autonomní provoz je řešen pomocí AGXeed portálu, pomocí kterého je možné řídit nejen jeden stroj, ale celou farmu od správy operací až po jejich monitoring a vyhodnocení. Ve virtuálním skladu je možné nastavit kombinace robotů a příslušenství. Jakmile je agregace uložena, stačí naplánovat trasu včetně míst potřebných pro otáčení a celou operaci poslat do příslušného AgBota 5.115T2. Pro kontrolu stroje během operace je také možné dálkově spustit kameru a operaci monitorovat.
Stroj provozovaný v autonomním režimu musí být vybaven řadou bezpečnostních prvků. AgBot využívá systém tzv. geofence, nemůže opustit označené území. Mezi další bezpečnostní prvky patří vizuální světelné indikátory, zvukový výstražný alarm a tlačítka nouzového zastavení.
Aby robot nenarazil na překážku má k dispozici řadu senzorů jako je LIDAR, ultrazvuková a radarová čidla integrovaná do bezpečnostního nárazníku a sám nárazník, pokud se dostane do kontaktu s mechanickou překážkou, robota zastaví.