Dotace na podporu udržitelných a kvalitních produktů

Evropská komise na závěr minulého roku oznámila, že v letošním roce přidělí 132 milionů eur na spolufinancování propagace udržitelných a vysoce kvalitní zemědělských a potravinářských výrobků nejen na vnitřním trhu unie, ale ve světě. Tento program má za cíl vytvořit nové tržní příležitosti pro zemědělce a potravinářský průmysl unie a také pomoci při jejich podnikání. Priority zohledňují cíle udržitelnosti a konkurenceschopnosti a také produkci potravin, které jsou nastíněny v politických pokynech komise na období 2024–2029.

Přijetí pracovního programu pro rok 2025 také znamená završení deseti let propagační politiky unie. Za toto období bylo Evropskou komisí spolufinancováno více než 600 kampaní se společným označením „Užijte si to, je to z Evropy“. Objem prostředků vymezený pro tyto programy bude letos rozdělen na propagaci v zemích mimo EU, a to ve výši 63,4 milionu eur, a na reklamu v rámci unie v objemu 58,6 milionu eur.

Tento program zmiňuje regiony a země s vysokým růstovým potenciálem mimo unii jako hlavní cílové trhy propagace. Patří mezi ně Čína, Japonsko, Jižní Korea, Singapur a Severní Amerika. Rovněž Velká Británie zůstává jedním z hlavních vývozních trhů pro toto zboží a předpokládá se, že absorbuje více než pětinu zemědělsko-potravinářského vývozu EU.

Rozpočet pro vnitřní trh unie je rozdělen na:

  • Kampaně zaměřené na informační a propagační opatření zaměřená na systémy jakosti, zejména na zeměpisná označení. Jde o takzvané chráněné označení původu (CHOP), chráněné zeměpisné označení (CHZO) a o zaručenou tradiční specialitu (ZTS). Na tyto produkty bude letos vyčleněno 17,1 milionu eur. V současnosti je v unii chráněno více než 3500 názvů zemědělsko-potravinářských produktů a nápojů, což spotřebitelům zaručuje pravé produkty a uchovává kulturní a kulinářské dědictví.
  • Rozpočet ve výši 28,8 milionů eur bude určen na programy zaměřené na zvýšení povědomí a uznání produktů pěstovaných ekologicky a udržitelně, včetně s vyššími standardy dobrých životních podmínek pro zvířata.
  • 12,7 milionu eur je potom vyhrazeno na podporu konzumace čerstvého ovoce a zeleniny v kontextu vyvážené stravy.

Dalších 10 milionů eur je vyčleněno na opatření v případě vážného narušení trhu, ztráty důvěry spotřebitelů nebo jiných problémů. Pokud se tento rozpočet nevyužije, přerozdělí se na programy ve třetích zemích.

A konečně, pracovní program také předpokládá řadu iniciativ, které bude přímo řídit Evropská komise. Tyto činnosti zahrnují propagační a informační kampaně ve třetích zemích, účast až na pěti velkých mezinárodních zemědělsko-potravinářských veletrzích, pořádání misí na vysoké úrovni s obchodními delegacemi do třetích zemí a vypracování příruček pro vstup na trh pro vývozce.

Jak dále informovala komise na konci minulého roku, Evropská agentura pro výzkum (REA) vyhlásí 22. ledna 2025 dvě výzvy k předkládání návrhů. Jednu pro takzvané „jednoduché“ programy s jednou nebo více organizacemi ze stejné země EU; další pak pro „multi“ programy s alespoň dvěma organizacemi z nejméně dvou členských států nebo z jedné či více organizací na evropské úrovni.

krávy čestr
Skleníkové plyny produkované přežvýkavci jsou odlišné
Pochopit vše o původu a osudu uhlíku v metanu (CH4), který produkují přežvýkavci, je velmi důležité....
a04-8_vinice_udrzitelne
Udržitelná péče o vinohrady
Skupina Bohemia Sekt testuje nový způsob péče o vinohrady. První zkouška průkopnické technologie na bázi...
Výběr z příspěvků