Na minulé Agritechnice bylo představeno průlomové řešení v podobě konceptu NeXaT. Tento nosič nářadí má mezi nápravami rozchod 14 m a výměnou nástaveb lze s jedním podvozkem obsáhnout řadu agrotechnických operací. Pravda zpracování půdy zatím úplně ne (pokud ano tak jen mělčí), protože tahové vlastnosti portálového nosiče určitě nebudou takové jako u výkonných traktorů. Ale setí lze provádět snadno, nakonec touto operací systém CTF začíná.
Koncept NeXaT je určitě zajímavé řešení s příslibem širšího využití do budoucna. Vždyť problematika nekoordinovaných jízd po pozemcích (zejména u odvozních prostředků při sklizni) byla i v našich periodikách často probírána a pokud by se zavedl systém jednotných jízdních stop, bylo by možné významně omezit utužení půdy (až 95 % plochy by nebylo vystaveno negativnímu účinku zhutnění).
Nosič nářadí NeXaT používá kolový nebo pásový podvozek, dva vznětové motory o výkonu 545 k a představuje velkou výzvu pro výrobce nástaveb. Například Geringhoff je originálním výrobcem adaptérů pro NeXaT. Pro sklizeň obilnin se sklizňovým modulem NEXCO se používá flexibilní pásová žací lišta Geringhoff TruFlex Razor s pracovní šířkou 15,5 m. Při sklizni kukuřice na zrno se společnost NeXaT zcela spoléhá na kukuřičné adaptéry Geringhoff Rota Disc s 31 řádky (šířka řádku dosahuje 50 cm).
Společnost Dammann vyrobením aplikačního modulu pro nosič nářadí NeXaT představila největší postřikovač na světě. Vzhledem k rozměrům nosiče bylo možné vyvinout a vyrobit postřikovač s nádrží o objemu 22 000 l a s pracovním záběrem ramen od 20m – 70m. Zařízení je vybaveno osvědčenou špičkovou technologií Dammann Profi-Class a integrovaným systémem ISOBUS. Práce nástavby Dammann s NeXaTem dosahuje nejen vysoké ochrany půdy a životního prostředí, ale také vysoké účinnosti.
A tak bychom mohli pokračovat. V každém případě je koncept NeXaT průlomovým řešením, které by krom nižšího utužení půdy daného jízdou ve stabilních stopách mělo přinést i hodně automatizace a v budoucnu i plně autonomní provoz.