
„Nový projekt tvoří nedílnou součást závazku společnosti AGCO vyvíjet řešení, která uspokojí ekologické potřeby farmářů, včetně vývoje vodíkového traktoru Massey Ferguson do roku 2026,“ říká Frédéric Cavoleau, viceprezident pro strojírenství v továrně AGCO v Beauvais ve Francii.
Konsorcium společností se sídlem ve Francii, AGCO, Cetim, IPC, IFTH, Raigi a OliKrom, spojilo své síly, aby investovalo do technologie ukládání vodíku a vyvinulo nové, vysokotlaké nádrže určené pro použití v traktorech, nebo i jiných zemědělských a stavebních strojích. Nádrže na vodík jsou kritickou součástí strojů na tento alternativní pohon. Vodík musí být stlačen do malého objemu nádrže při použití vysokého tlaku, aby se uložil dostatek energie pro splnění požadavků pracovního cyklu.
Výhled do budoucna
Projekt bude zahrnovat osm kroků včetně analýzy, výroby a počátečního testování konstrukce nádrže, která prokáže funkčnost, bezpečnost, reálnost výroby a snadnou integraci do budoucího vodíkového traktoru Massey Ferguson, tak aby stroj plnil náročné standardy požadované v provozu.
Projekt ARHYSTOTE zajistil financování francouzským státem ve výši 4,4 milionu EUR (rozdělené mezi členy konsorcia) jako součást projektu France 2030 provozovaného organizací ADEME (francouzská agentura pro ekologickou transformaci).
„Demonstrační traktor s nulovými emisemi ve výfukových plynech bude vycházet z konvenční platformy traktoru Massey Ferguson se středním výkonem a bude mít plný potenciál vysoce výkonného motoru AGCO Power,“ dodává Frédéric Cavoleau. Nově vyvinuté vodíkové nádrže budou umístěny pod kabinou.“
Vodíkový motor už je
Pohonnou jednotkou bude pravděpodobně nový motor Agco POWER CORE50, který byl zkonstruován s cílem spalování vícero druhů paliv. Při úpravě pro spalování vodíku se používá jiná hlava válců, která zajistí nižší kompresní poměr a umožňuje montáž zapalovacích svíček. Také palivový systém je jiný a výhodou je to, že pro regulaci emisí nejsou třeba některé systémy, jaké dnes známe z vznětových motorů. Nový vodíkový motor je připraven i na hybridní koncept pohonu traktoru, kdy spalovací motor může běžet stabilně v optimálním otáčkovém režimu a při přebytku výkonu se dobíjí akumulátor z něhož se energie naopak získává, pokud je výkonu nedostatek.
Nevýhodou použití vodíku ve spalovacím motoru je především jeho cena. Ta vychází z toho, že současné technologie jeho výroby jsou energeticky náročné. Ovšem velký potenciál se skrývá v obnovitelných zdrojích, zejména pak jako řešení pro využití přebytků elektrické energie z fotovoltaických elektráren, nebo elektráren větrných. To je v současné době velký problém, ovšem pokud by se podařilo technologii výroby vodíku s využitím této přebytkové energie dotáhnout, pak by použití vodíku jako zdroje energie pro spalovací motory dávalo velký smysl.