Jedná se o kombinaci elektricky poháněného traktoru Fendt e100 Vario s prodlouženým dojezdem (využívá Li-Ion akumulátorů v kombinaci s palivovým článkem jako dalším zdrojem elektrické energie) a nářadí v podobě elektricky poháněné aktivní plečky.
Elektrické propojení traktoru a plečky bylo zkonstruováno společně s firmou Lauwen Agro Engineering a palivový článek jako „prodlužovač dojezdu“ neboli Extender byl vytvořen ve spolupráci mezi společnostmi Agco Power a BlueWorld. Celkový koncept je samozřejmě připraven i pro budoucí autonomní provoz.
Jak pomoci akumulátorům
Prostorové i hmotnostní nároky baterií přinášejí významná omezení při vývoji zemědělských strojů. Při náhradě spalovacího motoru elektropohonem, zachování jeho hmotnosti, rozměrů a rozumné ceny je nutné použít baterie s omezenou kapacitou, a to omezuje dobu provozu traktoru. Například nově vyvinutý traktor Fendt e100 Vario dosahuje na jedno nabití provozní doby asi 4 – 6 hodin a to i při agregaci s energeticky nenáročným strojem – jednorotorovým shrnovačem. Pro prodloužení pracovní doby traktoru je proto využito dalšího zdroje energie – palivového článku.
Palivový článek s kapacitou asi 100 kWh dobu práce zdvojnásobí a to znamená, že traktor může jet s nářadím, které není energeticky příliš náročné (jako je například elektricky poháněná plečka) celý pracovní den, aniž by bylo nutné práci přerušit a nabít akumulátory.
Palivový článek přitom nefunguje tak, že by potřeboval čistý vodík, ale pohonnou látkou je metanol, který se doplňuje do malé nádrže. Elektrická energie je tedy získávána z metanolu za vzniku vody, CO2 a malého množství odpadního tepla. Protože odpadním produktem reakce je též CO2 tak pouze kombinace palivového článku a zeleného metanolu přispívá ke snižování emisí tohoto skleníkového plynu. Na druhou stranu, vyrobit metanol z rostlinné produkce to není žádný problém.
Doplňkový zdroj energie v podobě metanolového palivového článku je plně kompatibilní s ISOBUS systémem a ovládá se přímo z kabiny přes terminál v traktoru. Může být instalován do předního nebo zadního závěsu traktoru, je napájen přes rozhraní AEF s obvodem stejnosměrného napětí vozidla a vyrobí až 15 KW/h. Palivový článek se tedy stará o stabilní dodávku menšího množství elektrické energie a akumulátor funguje obráceně a dodává větší množství energie při proměnlivém zatížení, typicky při rozjezdu, překonání stoupání atd. a samozřejmě do sebe i energii ukládá – pokud se využívá rekuperace.
Protože metanolové palivové články se používají i jako záložní zdroje energie, platí to i pro ten co je primárně navržen pro prodloužení doby práce u traktoru Fendt e100 Vario. Palivový článek tak může sloužit přímo jako zdroj energie a kromě e-traktoru může dodávat energii pro další v zemědělství pracující stroje, jako jsou dojící roboty, nebo stájová klimatizace (v případě výpadku proudu) a fungovat tak jako záložní zdroj elektrické energie.
Elektricky poháněná plečka
Společnost Lauwen Agro Engineering je výrobcem plečky E-Vario Weeder, která je vhodná pro agregaci s elektrickým traktorem a kombinuje pasivní kypření meziřadí s aktivní regulací plevelů v řádcích kulturní plodiny. Dvě kamery řídí a monitorují každé dva moduly plečky. Přední kamera identifikuje polohu rostlin a rozlišuje mezi kulturními plodinami a plevelem. Zadní kamera sleduje pracovní výsledek elektricky ovládaných nožů. Plečka tak v rámci řádků cíleně pracuje pouze na těch místech, kde je třeba odstraňovat plevel.
Fendt e100 Vario přímo napájí elektricky ovládanou modulární plečku přes zásuvku AEF a převádí 700 voltů dodávaných traktorem na 24voltové stejnosměrné napětí pomocí DC-DC měniče.
Kombinací akumulátorového elektrického traktoru a elektricky poháněné plečky lze dosáhnout provozní doby až 10 hodin. Pokud má traktor také „prodlužovač dojezdu“ Extender s optimalizovanou účinností palivového článku, prodlouží se doba provozu soupravy až na 25 hodin. Přestávky pro nabíjení jsou poté omezeny na minimum a optimálně jsou využívána krátká pracovní okna. To vytváří nezbytné předpoklady pro budoucí autonomní provoz k němuž je popisovaná souprava plně připravena.