
Nařízení EUDR se vztahuje na sedm klíčových komodit, které jsou hlavními příčinami globálního odlesňování:
Nařízení se nevztahuje pouze na tyto základní suroviny, ale také na všechny produkty, které je obsahují, byly s nimi vyrobeny nebo krmeny. To zahrnuje širokou škálu výrobků od kožených produktů, nábytku, pneumatik až po tištěný papír.
Produkty mohou být uvedeny na trh EU pouze pokud splňují tři základní podmínky:
Nařízení rozlišuje mezi dvěma kategoriemi subjektů:
Operátoři jsou společnosti, které poprvé uvádějí relevantní produkty na trh EU nebo je z něj vyvážejí. Mají nejširší povinnosti včetně:
Obchodníci jsou subjekty v dodavatelském řetězci, které zpřístupňují produkty na trhu EU, ale nejsou prvními dovozci. Mají zjednodušené povinnosti.
Jedním z nejnáročnějších požadavků je povinnost poskytnout přesné geolokalizační údaje všech pozemků, kde byly komodity produkovány. To vyžaduje podrobné mapování včetně GPS souřadnic, což představuje významnou výzvu zejména pro složité dodavatelské řetězce.
Evropská komise zavedla v květnu 2025 systém kategorizace zemí podle rizika odlesňování:
Tento systém určuje intenzitu kontrol ze strany příslušných orgánů EU. Například Velká Británie i Česká republika byly zařazeny mezi země s nízkým rizikem, což znamená zjednodušené kontroly.
V září a říjnu 2025 Evropská komise zvažovala další roční odklad kvůli obavám o funkčnost informačního systému EUDR, který má zpracovávat velký objem transakcí. Evropská komise ve finále oznámila zmírnění kontroverzního nařízení. Přestože norma vstoupí v platnost 30. prosince 2025, jak bylo původně plánováno, její praktická aplikace bude zavedena postupně s ohledem na velikost podniků.
Postupná implementace podle velikosti firem
Nová pravidla zavádějí diferencovaný přístup k vymáhání nařízení:
Tento přístup má zmírnit administrativní zátěž zejména pro menší podniky. Podle definice EU má malý podnik maximálně 50 zaměstnanců a obrat nebo rozvahu do 10 milionů eur, zatímco mikropodnik má maximálně 10 zaměstnanců a obrat nebo rozvahu do 2 milionů eur.
Informační systém EUDR
Klíčovou součástí implementace je centrální Informační systém EUDR podle článku 33 nařízení. Právě obavy o kapacitu tohoto systému vedly k úvahám o dalším odkladu aplikace nařízení.
Nařízení čelilo silné kritice zejména ze strany 18 ministrů zemědělství členských států EU včetně České republiky. Hlavní body kritiky:
Potravinářská komora ČR a další organizace upozorňují, že nařízení:
Na druhou stranu environmentální organizace a World Resources Institute zdůrazňují, že:
Nařízení EUDR si klade ambiciózní cíle:
EU neplánuje implementovat nařízení izolovaně. Klíčové iniciativy zahrnují:
Team Europe Initiative
S počátečním financováním 70 milionů eur tato iniciativa podporuje partnerské země v přechodu k udržitelným zemědělským hodnotovým řetězcům bez odlesňování.
Strategický rámec
Evropská komise vyvinula komplexní strategický rámec pro spolupráci s producenty, zejména s těmi klasifikovanými jako vysoce rizikové, s cílem společně řešit hlavní příčiny odlesňování.
Globální dialog
EU aktivně jedná v multilaterálních fórech jako CBD, FAO, UNFCCC, WTO, G7 a G20 o politikách a opatřeních k zastavení odlesňování.
Evropská observatoř odlesňování
Pro podporu implementace byla vytvořena observatoř využívající nástroje dálkového průzkumu Země jako Copernicus. Poskytuje:
Budoucí vývoj
Aktuální situace naznačuje několik možných scénářů:
Pro české podniky, které obchodují s dotčenými komoditami, je klíčové:
Nařízení EU o produktech nezpůsobujících odlesňování představuje změnu v přístupu k mezinárodnímu obchodu a ochraně životního prostředí. Přestože čelí významným implementačním výzvám a kritice ohledně administrativní zátěže, reflektuje rostoucí společenskou poptávku po udržitelnosti a transparentnosti dodavatelských řetězců.
Pro podniky znamená nařízení nutnost adaptace a investic do nových systémů sledování a dokumentace. Na druhou stranu může přinést i konkurenční výhody v podobě důvěryhodnějších a udržitelnějších dodavatelských řetězců.
Klíčem k úspěchu bude nalezení rovnováhy mezi ambiciózními environmentálními cíli a praktickou realizovatelností pro podniky všech velikostí. Další vývoj v následujících měsících ukáže, zda se EU podaří tuto rovnováhu nalézt a vytvořit efektivní model pro globální boj proti odlesňování.
Zdroje a další informace: